Πρακτικά ζητήματα και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές κουφωμάτων
Μία ενδιαφέρουσα έρευνα της αγοράς αρχιτεκτονικών συστημάτων αλουμινίου που έγινε από την Architectural Aluminium Academy σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Η αγορά των αρχιτεκτονικών συστημάτων αλουμινίου διανύει μια περίοδο άνθησης και βλέπουμε ότι σε όλη την ελληνική επικράτεια υπάρχει αναβρασμός έργων και έντονη δραστηριότητα για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Η μελέτη του κλάδου, ο εμπλουτισμός των γνώσεων των επαγγελματιών και η εφαρμογή καλών πρακτικών σε όλα τα στάδια της κατασκευής, η υποστήριξη και αναβάθμιση της οργανωτικής δομής των επιχειρήσεων του κλάδου, η καλλιέργεια μιας ξεχωριστής κουλτούρας κατασκευών και η δημιουργία ενός θετικού αποτυπώματος στο περιβάλλον και στην ποιότητα ζωής της κοινωνίας μας, αποτελούν βασικούς στόχους της Architectural Aluminium Academy, του εκπαιδευτικού οργανισμού που έχει δημιουργήσει η ALUMIL.
Στο πλαίσιο αυτού του οράματος, με βασικό αρωγό την Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών Αλουμινίου Σιδήρου (Π.Ο.Β.Α.Σ.) και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, πραγματοποιήθηκε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πρωτογενής έρευνα αγοράς για τον κλάδο του αλουμινίου και, πιο συγκεκριμένα, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες κατασκευαστές του κλάδου.
Η έρευνα υλοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ακολουθώντας όλες τις επιστημονικές μεθόδους, από τη δημιουργία του ερωτηματολογίου έως την αποστολή, συλλογή και επεξεργασία των απαντήσεων που έδωσαν κατασκευαστές αρχιτεκτονικών συστημάτων αλουμινίου από όλη την ελληνική επικράτεια και παρουσιάστηκε στο Συνέδριο της ΠΟΒΑΣ που έγινε τον περασμένο Μάιο στη Λάρισα από τον Business Consultant της Architectural Aluminium Academy κ. Αντώνη Αμανιό.
Τα συμπεράσματα της έρευνας
- Μεγάλη δυσκολία εύρεσης και πρόσληψης εργαζομένων με συγκεκριμένες τεχνικές, γενικές ή ψηφιακές δεξιότητες.
- Περιορισμένες ευκαιρίες εκπαιδευτικών προγραμμάτων προς τους εργαζόμενους ή τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Αναφορικά με τα δύο παραπάνω σημαντικά προβλήματα, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η πλειοψηφία των διελάσεων του κλάδου πραγματοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία οι κατασκευαστές και οι εργαζόμενοι στα κατασκευαστικά μπορούν να συμμετέχουν, επικαιροποιώντας και αναβαθμίζοντας τις γνώσεις τους σχετικά με την παραγωγή και εγκατάσταση αρχιτεκτονικών κουφωμάτων αλουμινίου, αλλά και αναπτύσσοντας την επιχειρηματική σκέψη και οπτική τους για την αποτελεσματική διαχείριση των εταιρειών τους.
- Αδυναμία στην επικοινωνία υψηλών αμοιβών, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την προσέλκυση νέων εργαζομένων.
Θα πρέπει ο κλάδος να επικοινωνήσει την αναβάθμιση του τρόπου λειτουργίας του και τη σταδιακή μετεξέλιξή του από εντάσεως εργασίας σε εντάσεως κεφαλαίου. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι στα κατασκευαστικά συναντώνται πλέον μηχανήματα νέας τεχνολογίας, ακόμα και ρομποτικής, ενώ επαγγελματίες με τεχνολογικές ικανότητες και δεξιότητες γίνονται ολοένα και πιο απαραίτητοι.
Χαρακτηριστικά του Κλάδου, δυνατά σημεία – αδυναμίες
- Ο κλάδος παρουσιάζεται ως γερασμένος και με χαμηλή ελκυστικότητα.
- Υπάρχει πολύ υψηλό κόστος αρχικής επένδυσης για την ίδρυση νέας εταιρείας.
- Καταγράφεται αδυναμία επικοινωνίας σχετικά με την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Η μετατροπή του κλάδου από εντάσεως εργασίας σε εντάσεως κεφαλαίου τον καθιστά ελκυστικότερο σε νέους εργαζόμενους.
- Έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας.
Ο κλάδος έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και θα πρέπει να διαμορφώσει μια κουλτούρα πιο σύγχρονη και επιχειρηματική. Έδειξε ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα στα χρόνια της κρίσης και αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μια ισχυρή βάση ανάπτυξης.
Σχέση με πελάτες
- Καταγεγραμμένη αρνητική αντίληψη πελατών για τον κλάδο και τους επαγγελματίες του.
- Μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία αναβάθμισης των σχέσεων με τους πελάτες.
- Οι πολλές και συχνές αλλαγές στις απαιτήσεις των πελατών αποτελούν σημαντικό πρόβλημα στη λειτουργία των κατασκευαστικών.
Η αρνητική αντίληψη των πελατών για τον κλάδο και τους επαγγελματίες του θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό κίνητρο αναβάθμισης, με την προϋπόθεση ότι οι επαγγελματίες του κλάδου θα γίνουν περισσότερο «επαγγελματίες» αναγνωρίζοντας τα λάθη και τις αστοχίες τους και αντιμετωπίζοντάς τα ως ευκαιρίες και όχι ως προβλήματα. Μόνο όσοι αναγνωρίζουν τα λάθη τους κάνουν ενέργειες προς τη διόρθωσή τους.
Σχέση με Προμηθευτές – Συνεργασίες
- Το σημαντικότερο πρόβλημα στις σχέσεις με τους προμηθευτές των κατασκευαστικών είναι οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις και απαιτείται η αναβάθμιση του τρόπου επικοινωνίας με αυτούς.
- Θα μπορούσε να είναι μεγάλη ευκαιρία ή δυσκολία η ικανότητα συνεργασίας με άλλα κατασκευαστικά.
Η σχέση των κατασκευαστών με τους προμηθευτές τους αλλά και τους άλλους κατασκευαστές, συνεργάτες ή ανταγωνιστές μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για τη συνολική αναβάθμιση του κλάδου. Η βελτίωση του τρόπου επικοινωνίας αλλά και η συνέπεια στις μεταξύ τους σχέσεις θα πρέπει να είναι κύριο μέλημα των κατασκευαστικών εταιριών.
Εσωτερική οργάνωση
- Η διαχείριση των χρηματοροών (cashflow), ειδικά των επιδοτούμενων προγραμμάτων, αποτελεί σημαντικό πρόβλημα στον κλάδο.
- Η διαχείριση χρόνου και η υπερεργασία που παρατηρείται στις επιχειρήσεις του κλάδου αποτελεί σημαντικό πρόβλημα.
- Η βελτίωση και ο επανασχεδιασμός της χωροταξικής διάταξης θα μπορούσε να βοηθήσει στην αύξηση της παραγωγικότητας των εταιρειών του κλάδου. Η οργάνωση των αποθηκών και των logistics θα μπορούσε, επίσης, να συμβάλει στην αύξηση της απόδοσής τους.
- Η παροχή στοχευμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών θα βοηθούσε στην ανάπτυξη επιχειρηματικής κουλτούρας στους επαγγελματίες του κλάδου.
Κάθε επιχείρηση δραστηριοποιείται σε ένα περιβάλλον που επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας της και σε έναν βαθμό διαμορφώνει τις επιχειρηματικές αποφάσεις της. Αν αναλογιστούμε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων (περίπου το 79% σύμφωνα με την παρούσα έρευνα) που δραστηριοποιούνται στον κλάδο είναι πολύ μικρές και με πολύ χαμηλή διαπραγματευτική δύναμη που θα μπορούσε να επηρεάσει καταστάσεις στο εξωτερικό περιβάλλον, μπορούμε εύκολα να διαπιστώσουμε ότι αν επενδύσουν στην εσωτερική οργάνωση και τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας μπορούν να επιφέρουν θαυμαστά αποτελέσματα. Ο καθένας μπορεί μέσα από μικρές αλλαγές και βελτιώσεις στην καθημερινότητά του να επιφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα στον τρόπο που λειτουργεί η επιχείρησή του, στις σχέσεις του με τους πελάτες και προμηθευτές του, στη διαχείριση της καθημερινότητάς του και στη βελτίωση της κερδοφορίας του.
Ο κλάδος, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, έχει αρκετά καλές προοπτικές, σημαντικά δυνατά στοιχεία, ευκαιρίες αλλά και αδυναμίες και απειλές. Για να μπορέσουν οι εταιρίες του κλάδου να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους και να επιτύχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα θα πρέπει να είναι έτοιμες ώστε να εδραιώσουν τα δυνατά τους σημεία και να προετοιμαστούν, ώστε να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που βλέπουν μπροστά τους. Παράλληλα, θα πρέπει να βελτιώσουν όλα εκείνα τα στοιχεία που αποτελούν σημαντικές αδυναμίες και να προετοιμάσουν τις επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των απειλών.