Χρήσεις προϊόντων αλουμινίου στην ελληνική αγορά
Τα προϊόντα του κλάδου στο σύνολό του, με το μεγάλο εύρος των εφαρμογών – από ένα καπάκι γιαουρτιού μέχρι ειδικά τεμάχια για ένα αυτοκίνητο ή ένα πλοίο – απευθύνονται στο σύνολο σχεδόν των βιομηχανιών – βιοτεχνιών τελικών χρήσεων, που αποτελούν και τον τομέα της δεύτερης μεταποίησης αλουμινίου. Εκτιμάται ότι πάνω από 8.000 επιχειρήσεις από μεγάλες βιομηχανίες μέχρι οικογενειακές βιοτεχνίες δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν.
Η οικοδομή και η συσκευασία είναι οι βασικές αγορές χρήσης του αλουμινίου στην Ελλάδα. Η αγορά της οικοδομής είναι η σημαντικότερη για τον κλάδο της πρώτης μεταποίησης αλουμινίου και απορροφά το 60% περίπου των συνολικών εγχώριων πωλήσεων ημιπροϊόντων. Τα πορτοπαράθυρα από αλουμίνιο ξεπερνούν το 75% της αγοράς, υπερτερούν σαφώς των άλλων υλικών και το ποσοστό αυτό είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Ο οικιακός εξοπλισμός, οι μηχανολογικές και ηλεκτρολογικές εφαρμογές, παρουσιάζονται μεν με χαμηλότερο μερίδιο στην αγορά, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για τέτοιου είδους προϊόντα οι ποσότητες υλικού που απαιτούνται είναι σημαντικά μικρότερες και πιο σύνθετες. Τέλος, οι μεταφορές αποτελούν μια αγορά για τα προϊόντα αλουμινίου όπου η πολύ μικρή συμμετοχή τους στην πίτα της εγχώριας αγοράς οφείλεται στην έλλειψη τελικού χρήστη στην χώρα μας και όχι στην μη δυνατότητα παραγωγής προϊόντων των ελληνικών βιομηχανιών για αυτή την χρήση. Εδώ ας σημειωθεί, ότι οι ελληνικές βιομηχανίες παράγουν προϊόντα αλουμινίου ειδικών απαιτήσεων ειδικότερα για την αυτοκινητοβιομηχανία, που εξάγονται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο παρακάτω γράφημα παρουσιάζονται οι πωλήσεις του κλάδου της πρώτης μεταποίησης ανά τελική χρήση στην εγχώρια αγορά το 2010, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου και εκτιμήσεις του κλαδικού περιοδικού Aluminium Magazine. Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές αποτελούν το 75% των πωλήσεων του κλάδου της πρώτης μεταποίησης και απευθύνονται σε ποσοστό πάνω από 60% στην Ευρωπαϊκή Ένωση.