Λυμπ. Κεβορκιάν: «Η EUROPA θα συνεχίσει να επιμένει ελληνικά»
Η καταξιωμένη ελληνική διέλαση με το διευρυμένο μερίδιο στην εγχώρια αγορά θα συνεχίσει να επιμένει ελληνικά, σε αρμονία με τη σταθερή ανάπτυξη των εξαγωγών, οι οποίες πλέον αγγίζουν το 30% των συνολικών πωλήσεων, όπως μας αποκαλύπτει ο Δ/νων Σύμβουλος της EUROPA, Λυμπάρης Κεβορκιάν.
Η EUROPA PROFIL ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ ΑΒΕ αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες διέλασης της Ελλάδος. Η παρουσία της στον κλάδο για σχεδόν μισό αιώνα και η εμπιστοσύνη των ιδιωτών και των κατασκευαστών αλουμινίου, την έχουν εδραιώσει σταθερά μεταξύ των κορυφαίων στην ελληνική αγορά, ενώ παράλληλα έχει αναπτύξει έντονα την παρουσία της και σε σημαντικές αγορές του εξωτερικού.
Στο πλαίσιο των 40 και πλέον ετών από την ίδρυση της EUROPA, μιλήσαμε με τον Δ/ντα Σύμβουλο της εταιρείας, Λυμπάρη Κεβορκιάν, ο οποίος μας αποκάλυψε το κλειδί της επιτυχίας στην ελληνική αγορά, τα σχέδια για το μέλλον, την άποψή του για το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ» που ξεκίνησε και πολλά άλλα άκρως ενδιαφέροντα πράγματα, σε μία ιδιαίτερα αναλυτική και πλούσια συνέντευξη που ακολουθεί παρακάτω.
- Κύριε Κεβορκιάν, κλείνουμε σχεδόν μία δεκαετία από τότε που η ελληνική οικονομία απώλεσε μεγάλο μέρος της δυναμικής της, συμπαρασύροντας συνακόλουθα και τον κλάδο αλουμίνιου. Πως κατάφερε η EUROPA να βγει, τηρουμένων των αναλογιών, «αλώβητη» από την κρίση που έχει χτυπήσει κάθε παραγωγική δραστηριότητα της χώρας;
Η EUROPA με συνετή οικονομική διαχείριση τα χρόνια πριν την κρίση στηρίχτηκε σταθερά στις συνεχείς επενδύσεις και στη διατήρηση υγειών οικονομικών δεικτών. Ως αποτέλεσμα, παρά την οικονομική κρίση που έπληξε ιδιαίτερα τον κλάδο της κατασκευής, κατάφερε όχι μόνο να ανταπεξέλθει αλλά και να αυξήσει τα μερίδια αγοράς της στο εσωτερικό και παράλληλα να εδραιώσει την παρουσία της και σε επιλεγμένες αγορές του εξωτερικού.
Κλειδί στην επιτυχία αποτέλεσε η αρχικά προσεκτικά σχεδιασμένη στρατηγική αναδιοργάνωση της εταιρείας που κατάφερε να μειώσει τα κόστη λειτουργίας της, χωρίς όμως να μειώσει την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών που συνοδεύουν το όνομα EUROPA. Με κατάλληλες ενέργειες marketing και εμπορικών πολιτικών κατάφερε να αποσπάσει μερίδια αγοράς από τον ανταγωνισμό, ενώ ταυτόχρονα με επενδύσεις και όραμα συνεχίζει τον μακροχρόνιο στρατηγικό σχεδιασμό της.
Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί ότι αποτελεί μια από τις ελάχιστες κερδοφόρες εταιρείες της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόσφατη δημοσίευση –και αντίστοιχη προβολή- της ICAP, η EUROPA βρίσκεται μέσα στις πρώτες 200 εταιρείες από άποψη κερδοφορίας (βάσει EBITDA).
- Πως κρίνετε την ελληνική αγορά την τρέχουσα περίοδο, ποια προβλήματα θεωρείται ότι την ταλαιπωρούν και πως κατά τη γνώμη σας θα καταφέρουμε να δούμε φως στο τέλος του τούνελ;
η EUROPA τα τελευταία χρόνια
σε πιο έντονο βαθμό
είναι να φέρει
τον κατασκευαστή πιο κοντά
στην ίδια την εταιρεία…”, Λυμπ. Κεβορκιάν,
Δ/νων Σύμβουλος EUROPA
Η ανταγωνιστικότητα της χώρας συνολικά παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, ενώ παράλληλα η υψηλή φορολογία παρουσιάζει αυξητική τάση, συνδυασμός που δυσχεραίνει περαιτέρω τις επιχειρήσεις. Το τραπεζικό σύστημα επίσης δεν δείχνει κάποια στοιχεία ανάκαμψης παρά τη φαινομενική ηρεμία, καθώς εξακολουθεί να το επηρεάζει η γενική ανασφάλεια της χώρας, οι επενδυτικές επισφάλειες και οι περιορισμοί που έφερε ο έλεγχος της κίνησης κεφαλαίων.
Η διαρροή επιχειρήσεων και παραγωγικών μονάδων προς το εξωτερικό συνεχίζεται, η ανεργία παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ενώ η κατανάλωση δεν φαίνεται να ανακάμπτει τουλάχιστον σε βαθμό που να μας επιτρέπει να δούμε το βραχυπρόθεσμο μέλλον θετικά.
- H EUROPA ανέκαθεν πρωτοστατούσε στην ελληνική αγορά, δίνοντας μεγάλο βάρος στα εγχώρια δρώμενα. Ποια τα σχέδια της εταιρείας για την εσωτερική αγορά;
Η EUROPA σε όλη αυτή τη μακροχρόνια πορεία της επιμένει ελληνικά. Παρά την τάση για φυγή ελληνικών επιχειρήσεων από τη χώρα ή τη μεταφορά των παραγωγικών μονάδων τους στο εξωτερικό, η εταιρεία μας στηρίζει την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες, παραμένοντας στην Ελλάδα και διατηρώντας το σύνολο των παραγωγικών της μονάδων εντός της ελληνικής επικράτειας.
Οι επενδύσεις της EUROPA στην Ελλάδα συνεχίζονται σε όλα τα επίπεδα και προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Με στοχευμένη εμπορική στρατηγική, με συνεχείς ενέργειες marketing και συνεχή προβολή, με τα νέα προϊόντα της δίνει νέες λύσεις και ανοίγει νέες προοπτικές στην αγορά. Η εταιρεία έχει προβεί σε ενίσχυση τα τελευταία χρόνια τόσο του τμήματος πωλήσεων όσο και του τμήματος Έργων, με πολύ θετικά αποτελέσματα.
Παράλληλα, η αγορά νέων μηχανημάτων και οι συνεχείς ποιοτικοί έλεγχοι πιστοποιούν και διασφαλίζουν την ποιότητα των προϊόντων της. Αξίζει να σημειωθεί η επένδυση που έγινε με την αγορά του θαλάμου δοκιμών που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις στα Οινόφυτα και την πιστοποίησή του από το Διεθνές Κοινοποιημένο Εργαστήριο ift Rosenheim.
Μία επένδυση που δίνει τη δυνατότητα στο τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης να μελετά, να σχεδιάζει αλλά και να πραγματοποιεί δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες. Σε συνέχεια της πολιτικής στήριξης του Δικτύου Κατασκευαστών Αλουμινίου, η EUROPA παρέχει ένα συνολικό πακέτο υποστηρικτικών υπηρεσιών και εργαλείων στον Έλληνα κατασκευαστή που αφορά τόσο στο τεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο marketing.
Το ισχυρό δίκτυο Τεχνικών της EUROPA ενισχύει την άμεση και συχνή επαφή του εκάστοτε κατασκευαστή με την εταιρεία. Όλα τα παραπάνω συνεπάγονται σε υψηλή ικανοποίηση του Έλληνα κατασκευαστή που με τη σειρά του οδηγεί σε σχέσεις πολυετούς συνεργασίας, όπως αποδεικνύει το τεράστιο δίκτυο κατασκευαστών της EUROPA διαχρονικά.
Υπάρχουν ενέργειες και δράσεις που έχει αναλάβει η EUROPA προκειμένου να αναπτύξει περαιτέρω την σχέση της με το δίκτυο κατασκευαστών της;
Η EUROPA ανέκαθεν αναγνωρίζονταν από τους κατασκευαστές ως κυρίαρχη βιομηχανία διέλασης σεβόμενη πάντα τις ανάγκες τους και τις ιδιαιτερότητες του κλάδου. Αυτό που έχει κάνει η EUROPA τα τελευταία χρόνια σε πιο έντονο βαθμό είναι να «ανοίξει τις πύλες» του εργοστασίου της στον κατασκευαστή αλουμινίου και να τον φέρει πιο κοντά στην ίδια την εταιρεία.
Με συνεχείς επισκέψεις κατασκευαστών στις μονάδες της, κατά τόπους εκδηλώσεις σε όλη την επικράτεια αλλά και εκπαιδευτικά σεμινάρια, η EUROPA έχει καταφέρει να ενισχύσει τις σχέσεις εμπιστοσύνης που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια και σε πιο προσωπικό επίπεδο. Οι υπηρεσίες που παρέχει στον κατασκευαστή τόσο σε επίπεδο πληροφόρησης, εξυπηρέτησης ιδιωτών όσο και σε επίπεδο τεχνικής υποστήριξης, έχουν αποδείξει ότι δεν είμαστε απλά μια προμηθεύτρια εταιρεία συστημάτων αλουμινίου αλλά ένας χρήσιμος συνεργάτης.
Επιπροσθέτως, η EUROPA δεν λείπει από καμία δραστηριότητα του κλάδου. Πάντα συμμετέχει στις δράσεις των σωματείων των κατασκευαστών, στηρίζοντας και χρηματικά αλλά και ηθικά ενέργειες που βοηθούν, ενισχύουν και εξελίσσουν τον κατασκευαστή και ευρύτερα τον κλάδο.
- Κρίνετε ότι τα προγράμματα τύπου «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» είναι αρκετά για να προσδώσουν δυναμική στον κλάδο ή χρειάζονται περαιτέρω παρεμβάσεις εκ μέρους της πολιτείας;
Σίγουρα κάθε στήριξη στον κλάδο είναι σημαντική. Ωστόσο αναμφίβολα μεμονωμένα αντίστοιχα προγράμματα δεν είναι αρκετά για να προσδώσουν στον κλάδο κάποια δυναμική, καθώς τα ποσά δεν είναι στην πραγματικότητα μεγάλα. Επιπροσθέτως των προγραμμάτων, θα πρέπει να υπάρξουν συνδυαστικά, ουσιαστικές παρεμβάσεις στην επενδυτική ελκυστικότητα της χώρας και στην ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού, το οποίο εξακολουθεί να είναι επιφυλακτικό.
Ο άστοχος σχεδιασμός και επικοινωνιακός χειρισμός από πλευράς της πολιτείας, έχουν αναιρέσει σε μεγάλο βαθμό τα θετικά στοιχεία, φέρνοντας μια στάση αναμονής στην αγορά για παρατεταμένη περίοδο, γεγονός εξαιρετικά ζημιογόνο για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου τόσο σε επίπεδο ρευστότητας όσο και σε επίπεδο παραγωγικών δυνατοτήτων. Γενικά τέτοιες δράσεις είναι σημαντικό να έχουν μια συνοχή στην εφαρμογή τους πάντα λαμβάνοντας υπόψη και τις επισημάνσεις των παραγόντων του κλάδου.
- Με δεδομένη την πτώση της εγχώριας οικοδομικής δραστηριότητας ως αποτέλεσμα της κρίσης της οικονομίας, εξετάζει η EUROPA το ενδεχόμενο να δραστηριοποιηθεί περισσότερο δυναμικά στις αγορές του εξωτερικού;
Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, όσον αφορά στις πωλήσεις προς το εξωτερικό, είναι δεδομένο ότι η EUROPA έχει μπει εδώ και πολλές δεκαετίες στις διεθνείς αγορές αλλά έχει εντείνει αυτή τη δραστηριότητα, ειδικά τα τελευταία 6 χρόνια, περνώντας και στο επώνυμο αρχιτεκτονικό προφίλ.
Το τμήμα εξαγωγών ενισχύεται συνεχώς με νέο στελεχιακό δυναμικό, καινούργιες συνεργασίες σε περισσότερες από 25 χώρες και νέα καινοτόμα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Σημαντικά έργα του εξωτερικού επιλέγουν τα συστήματα της EUROPA (όπως το Μουσείο του Λούβρου στο Άμπου Ντάμπι), ενώ η υψηλή ποιότητα είναι στοιχείο που την καθιστά ανταγωνιστική ακόμα και στις πιο δυναμικές και απαιτητικές αγορές. Καινοτόμα, ειδικά σχεδιασμένα προϊόντα για τις αγορές του εξωτερικού προσδίδουν στην εταιρεία επιμέρους ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στις τοπικές αγορές, ενισχύοντας την παρουσία της και τις κατά τόπους συνεργασίες.
Χαρακτηριστικό της επιβράβευσης αυτής της προσπάθειας είναι η αξιολόγηση κατά 3Α –την υψηλότερη δυνατή- από σημαντικές εταιρείες / πελάτες του εξωτερικού, καθώς η EUROPA συνδυάζει υψηλή ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών και απόλυτη συνέπεια, δίνοντας παράλληλα έμφαση και στα πρότυπα υγιεινής και ασφάλειας.
Η εξαγωγική δραστηριότητα συμβάλει ουσιαστικά στα θετικά αποτελέσματα που εμφανίζει η εταιρεία κάθε έτος. Οι πωλήσεις προς το εξωτερικό σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2016, ενώ το 2017 αποτελούσαν πάνω από το 30% περίπου των συνολικών πωλήσεων, απόδειξη της έντονης δραστηριότητας της EUROPA στις αγορές του εξωτερικού.
Αναδημοσίευση από το τεύχος Απριλίου 2018 του “Aluminium Magazine”.