ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΓΟΡΑ

Οι τάσεις για την αγορά πορτοπαραθύρων στην ευρωπαϊκή αγορά

κτίρια

Η παγκόσμια ζήτηση για πόρτες και παράθυρα το 2012 έφτασε σε αξία τα 145 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό 7,1%, αγγίζοντας τα 204 δισ. ευρώ το 2017. Ο παραπάνω ρυθμός είναι διπλάσιος από τον αντίστοιχο της πενταετίας 2007-2012 σαν αποτέλεσμα της ενισχυμένης οικοδομικής δραστηριότητας ανά τον κόσμο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην παραπάνω αύξηση, σημαντικό ρόλο παίζει και η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σε ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα, κάτι που σημαίνει ότι το κομμάτι της πίτας που αναλογεί στο αλουμίνιο και τα προϊόντα αυτού συνεχώς θα αυξάνεται.

Η Κίνα είναι αυτή τη στιγμή ο μεγαλύτερος καταναλωτής πορτών και παραθύρων χάρη στο αχανές μέγεθός της, την οικονομική της άνθηση και τη διαρκεί εκβιομηχάνισή της. Όσον αφορά στις ΗΠΑ, η ζήτηση για πόρτες και παράθυρα αναμένεται να φτάσει σε αξία τα 39 δισ. το 2017 από 26 δισ. 2015, εμφανίζοντας ρυθμό ανάπτυξη 9,1%. Ανάλογα, η ζήτηση στη Δυτική Ευρώπη αναμένεται να ανακάμψει από την πτωτική τάση της πενταετίας 2007-2012 και να φτάσει σε αξία τα 37 δισ. το 2017 από 29 δισ. το 2012, εμφανίζοντας ρυθμό ανάπτυξη 4,5%.

Η αγορά στην Ευρώπη
Ο όγκος της αγοράς πορτών και παραθύρων στη Ευρώπη (περιλαμβάνονται και στοιχεία από αγορές που έχουν άμεση σχέση με τη Γηραιά Ήπειρο όπως Τουρκία, Ρωσία κ.λπ.) αναμένεται να φτάσει τις 225 εκατ. μονάδες μέχρι το 2020. Τόσο σε επίπεδο αντικατάστασης / ανακαίνισης όσο και νέας οικοδομής, εκτιμάται ότι συνολικά θα έχουμε αυξήσεις.

Παράλληλα, οι απαιτήσεις για την ποιότητα των δομικών προϊόντων μεγαλώνουν πανευρωπαϊκά, με παράγοντες όπως αισθητική, μακροζωία, ασφάλεια, υψηλή θερμοηχομόνωση, ενεργειακή απόδοση να παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο, γεγονός που ευνοεί την περαιτέρω διεύρυνση του μεριδίου αγοράς των τεχνολογικά προηγμένων δομικών συστημάτων όπως του αλουμινίου. Στη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος πιο ευνοϊκού για τα κουφώματα αλουμινίου συμβάλει και η αυστηροποίηση των εθνικών νομοθεσιών, αλλά και η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για ενεργειακά αποδοτικά δομικά προϊόντα, που είναι ένας τομέας που η ευρωπαϊκή βιομηχανία αλουμινίου έχει να επιδείξει σημαντικές καινοτομίες.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύγχρονες τάσεις της αρχιτεκτονικής επιτάσσουν ανεμπόδιστη θέα από τα πορτοπαράθυρα και λεπτά προφίλ, δημιουργώντας ακόμη καλύτερες συνθήκες για την περαιτέρω άνθηση των κουφωμάτων αλουμινίου που υπερέχουν ξεκάθαρα σ’ αυτόν τον τομέα.

window-frames2Όσον αφορά στα στοιχεία της κάθε ευρωπαϊκής χώρας ξεχωριστά, οι πιο πρόσφατες εκτιμήσεις, αναφέρουν:

Όπως είναι γνωστό η κατασκευαστική δραστηριότητα έχει μειωθεί λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης στις χώρες του Νότου, όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Ιταλία και η Ισπανία, ωστόσο χώρες όπως η Τουρκία και η Ελβετία εμφανίζουν πολύ πιο αισιόδοξη εικόνα. Ειδικά για την κακοδαιμονία του Νότου, είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 800 χιλ. νεόδμητες κατοικίες το 2008 στην Ισπανία, φτάσαμε στις μόλις 110 χιλ. το 2012.

Αντίστοιχες μειώσεις αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό, είχαμε και σε άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης. Η έλλειψη νέων οικοδομών έδωσε χώρο στην αύξηση των αντικαταστάσεων / ανακαινίσεων και το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της FAECF, το 57% όλων των παραθύρων που κατασκευάστηκαν στην Ευρώπη, διοχετεύτηκαν σ’ αυτόν τον τομέα. Ο τομέας των νεόδμητων οικοδομών αναμένεται να χρειαστεί ακόμα μερικά χρόνια για να ανακάμψει σε στον Νότο.

Η πτώση του κατασκευαστικού τομέα όπως είναι φυσικό έχει συμπαρασύρει και τις πωλήσεις πορτών και παραθύρων στην Ευρώπη και δεν αναμένεται σημαντική ανάκαμψη μέσα στο 2015. Ωστόσο οι προβλέψεις είναι πιο αισιόδοξες για το 2016. Μιλώντας αυστηρά για κουφώματα, τους πιο εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης όσον αφορά στις πωλήσεις, εμφανίζουν η Γερμανία, Ρωσία, Τουρκία και Ελβετία. Αντίθετα, οι ρυθμοί ανάπτυξης εμφανίζουν πτωτικές τάσεις ή ακόμα και γίνονται αρνητικοί σε Ελλάδα, Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία και Ολλανδία.

Η γαλλική αγορά που έφτασε στην κορύφωσή της το 2008 με 11,3 εκατ. μονάδες, δίνει σταθερά ένα μερίδιο αγοράς περίπου στο 25% στα κουφώματα αλουμινίου, με το PVC να είναι ο αναμφισβήτητος ηγέτης με 60%. Η περασμένη χρονιά πάντως στην Γαλλία δεν ήταν και ότι καλύτερο, καθώς οι πωλήσεις κουφωμάτων άγγιξαν χαμηλά δεκαετίας.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου το 2013 κατέγραψε πτώση της τάξης του 30% μέσα στη δεκαετία, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους σημάδια κορεσμού. Το 2014 τα μεγέθη εμφάνισαν βελτίωση και για το 2015-2016 εκτιμάται άνοδος στα έσοδα της τάξης του 1,7% στα 2,9 δισ. ευρώ. Το αλουμίνιο έκανε αντεπίθεση κερδίζοντας κάποιο από το χαμένο έδαφος όσον αφορά στο μερίδιο αγοράς, αλλά ο ανταγωνισμός από τα άλλα υλικά στο μέλλον εκτιμάται ότι θα γίνει σκληρότερος. Πάντως τα συστήματα τύπου φυσαρμόνικας φαίνεται να γνωρίζουν άνθηση στη συγκεκριμένα αγορά.

Οι πωλήσεις κουφωμάτων συρρικνώθηκαν και στην γειτονική Ιταλία κατά 30% την περίοδο της κρίσης, αγγίζοντας τις 7,2 εκατ. μονάδες, ωστόσο οι εκτιμήσεις για το μέλλον, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως κατασκευαστική δραστηριότητα, δημογραφικά στοιχεία και ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας, βλέπουν επιστροφή στα επίπεδα των 10 εκατ. μονάδων (σε ετήσια βάση).

Σε επίπεδο υλικών κατασκευής των κουφωμάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έχουμε μεγάλες αποκλίσεις ανάλογα τη γεωγραφική ζώνη και τη χώρα. Τα τρία πιο δημοφιλή υλικά παραμένουν το PVC, το αλουμίνιο και το ξύλο, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για τα κουφώματα αλουμινίου υπάρχει μεγάλη συνάρτηση με το κατά πόσο είναι ανεπτυγμένη η τοπική βιομηχανία. Χώρες με ανεπτυγμένη εγχώρια βιομηχανία αλουμινίου παρουσιάζουν πολύ μεγαλύτερη διείσδυση του ελαφρού μετάλλου στις τοπικές αγορές.

Πολωνία, Ρωσία και Τουρκία, ακόμη επιμένουν στο PVC σε ποσοστά 65%, ενώ από την άλλη οι Σκανδιναβικές χώρες συνεχίζουν να προτιμούν κατά πλειοψηφία το ξύλο και τους συνδυασμούς του με άλλα υλικά. Πιο συγκεκριμένα, η διείσδυση των ξύλινων κουφωμάτων αγγίζει το 70% σε Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία. Τα κουφώματα αλουμινίου εμφανίζουν μεγάλη διείσδυση στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ελλάδα και έως ένα βαθμό στην Ιταλία.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, συνολικά στην Ευρώπη των 27, τα κουφώματα PVC έχουν ένα μερίδιο αγοράς στο 50% περίπου, με τα κουφώματα αλουμινίου να είναι στο 25%, τα ξύλινα στο 21% και τα αλουμινίου / ξύλου στο 4%. Τα ποσοστά για το PVC μεγαλώνουν αν βάλουμε και τις γειτονικές αγορές όπως Ρωσία, Ουκρανία κ.α. που σαφώς προτιμούν το PVC. Τα αμιγώς ξύλινα κουφώματα πάντως εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να χάνουν έδαφος έναντι του αλουμινίου και του PVC στην ευρωπαϊκή αγορά.

Σχετικά Άρθρα

Back to top button

Εγγραφείτε στο e-newsletter μας

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας newsletter aluNET News και μείνετε ενημερωμένοι συνεχώς για τα νέα του κλάδου αλουμινίου.
Το email σας
Το όνομά σας
Παρακαλούμε δώστε μας τη συγκατάθεσή σας!
Η Alupress O.E. ιδιοκτήτης του aluNET.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που παρέχετε σε αυτή τη φόρμα, για να έρθει σε επαφή μαζί σας και να σας στέλνει ενημερωτικά newsletter. Για την αποστολή των newsletter χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα MailChimp. Κάνοντας κλικ παραπάνω για να υποβάλετε τη φόρμα, αναγνωρίζετε ότι οι πληροφορίες που παρέχετε, θα μεταφερθούν στο MailChimp για επεξεργασία σύμφωνα με την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης της πλατφόρμας.