Η θετική πορεία του ελληνικού κλάδου αλουμινίου κατά το 2022
Για μία ακόμη χρονιά ήταν ο 2ος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας - Οριακή αύξηση των πωλήσεων της έλασης με αντίστοιχη μείωση των πωλήσεων προφίλ.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το 2022, κατά το οποίο οι συνολικές εξαγωγές της χώρας αυξήθηκαν κατά 37% περίπου σε σχέση με το 2021, οι εξαγωγές του κλάδου του αλουμινίου σημείωσαν ανάλογη αύξηση και αντιπροσώπευαν το 5,3% περίπου των συνολικών εξαγωγών της χώρας. Έτσι, ο κλάδος κατατάσσεται ως:
- ο 2ος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας με αξία εξαγωγών 2,895 δις. ευρώ περίπου, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 35% σε σχέση με το 2021 και
- ο 2ος με το καλύτερο εμπορικό ισοζύγιο, με 890 εκατ. ευρώ περίπου σημειώνοντας αύξηση κατά 9% σε σχέση με το 2021.
Ειδικότερα και σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου, οι πωλήσεις σε τονάζ πρωτόχυτου αλουμινίου το 2022 ξεπέρασαν τους 195.000 τόνους, σημειώνοντας οριακή μείωση σε σχέση με το 2021. Οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, που αντιπροσωπεύουν το 48% των συνολικών πωλήσεων, μειώθηκαν κατά 3,8% σε σχέση με το 2021. Οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση κατά 2% περίπου και αντιπροσωπεύουν το υπόλοιπο 52% των συνολικών πωλήσεων.
Οι πωλήσεις προϊόντων πρώτης μεταποίησης σε ποσότητες το 2022 παρέμειναν στα επίπεδα του 2021, με οριακή αύξηση κατά 3% περίπου και απευθύνονται κυρίως στις διεθνείς ανταγωνιστικές αγορές με τις εξαγωγές να παρουσιάζουν αύξηση 5%. Με τα ιδιαίτερα ποιοτικά προϊόντα και τις σύγχρονες γραμμές παραγωγής είναι ο πιο εξωστρεφής υπο-κλάδος, αφού το 84% της παραγωγής εξάγεται στις διεθνείς αγορές.
Έλαση – Διέλαση
Αναλυτικότερα η κατάσταση των κλάδων έλασης και διέλασης δείχνει πως οι πωλήσεις προϊόντων έλασης σε τονάζ το 2022 αυξήθηκαν κατά 9% σε σχέση με το 2021. Η εγχώρια αγορά που απορρόφησε το 11% των συνολικών πωλήσεων, σημείωσε μείωση 3% σε σχέση με το 2021, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 11%.
Από την άλλη πλευρά οι πωλήσεις προϊόντων διέλασης σε τονάζ το 2022 μειώθηκαν κατά 10% σε σχέση με το 2021. Η εγχώρια αγορά απορρόφησε το 30% των συνολικών πωλήσεων και σημείωσε κάμψη σε σχέση με το 2021 κατά 7%. Το 70% των πωλήσεων κατευθύνθηκε σε εξαγωγές και παρουσίασε μείωση 12% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Οι προοπτικές
Ειδικά στον τομέα της συσκευασίας οι προοπτικές του αλουμινίου είναι σημαντικές καθώς σημειώνεται παγκοσμίως ισχυρή τάση υπέρ του συγκεκριμένου μετάλλου χάρη στην κυκλική και πλήρως ανακυκλώσιμη φύση του. Εκτός αυτών, ιδιαίτερα θετικές είναι και οι προοπτικές για τα προϊόντα που απευθύνονται στις αγορές της ψύξης, της θέρμανσης και της ναυπηγικής, όπου αλουμίνιο και χαλκός βρίσκουν ακόμα περισσότερες εφαρμογές.
Όσον αφορά την ελληνική αγορά, οι πωλήσεις προφίλ αναμένεται να επανέλθουν και πάλι σε αυξητική πορεία λόγω των νέων προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και αντικατάστασης κουφωμάτων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, ενώ και οι επενδύσεις στον τουριστικό τομέα και οι ανακαινίσεις των εγκαταστάσεων ασφαλώς θα συμβάλουν στην πορεία αυτή.