Θ. Τσιάρας: Εξαργυρώνουμε με αυξημένο μερίδιο αγοράς τη συγκροτημένη πολιτική μας κατά την κρίση!
Ο Αντιπρόεδρος της EXALCO, Θάνος Τσιάρας είναι ένα επιφανές στέλεχος του κλάδου αλουμινίου, με πολυετή εμπειρία στο χώρο, ο οποίος παράλληλα είναι και Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Αλουμίνιου. Η πολύχρονη παρουσία του στα ελληνικά δρώμενα και η συμμετοχή του στο ανώτερο θεσμικό όργανο του κλάδου, καθιστούν μία συζήτηση μαζί του πάντα ενδιαφέρουσα.
Ο Αντιπρόεδρος της θεσσαλικής διέλασης έδωσε συνέντευξη στο “Aluminium Magazine”, στην οποία έθιξε σημαντικά θέματα που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα όπως την κρίση στη χώρα, τα σχέδια περαιτέρω ανάπτυξης της EXALCO, το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» και το μέλλον του κλάδου αλουμινίου. Η πλήρης συνέντευξη ακολουθεί παρακάτω.
- Κύριε Τσιάρα, πως θα χαρακτηρίζατε την πορεία της EXALCO τα τελευταία δύσκολα χρόνια και ποια τα σχέδια για το μέλλον;
Το σίγουρο είναι ότι όπως όλες οι ελληνικές εταιρείες έτσι και στην EXALCO την τελευταία δεκαετία βιώσαμε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Ξεκινώντας με την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 και συνεχίζοντας με την τεράστια κρίση της ελληνικής οικονομίας, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, «τα έχουμε δει ΟΛΑ».
Ειδικά για τις εταιρείες οι οποίες είχαν μεγάλο όγκο εργασιών (όπως η EXALCO), η αντιμετώπιση της κρίσης ήταν ακόμη δυσκολότερη. Προσαρμοστήκαμε στα νέα δεδομένα της αγοράς, αλλάξαμε τρόπο σκέψης και διοίκησης της επιχείρησής μας, προσπαθώντας να βρούμε διεξόδους μέσα στην κρίση.
Πιθανόν για την εταιρεία μας να χρειάστηκε περισσότερος χρόνος, αφού ήταν συνειδητή επιλογή της διοίκησής μας να μην εφαρμοστούν ακραίες πολιτικές όσο αφορά τη διαχείριση του προσωπικού μας, καθώς και τη στρατηγική απέναντι στο πελατολόγιό μας.
Χαρακτηριστικά να σας επισημάνω ότι ακόμη και κατά την περίοδο των “Capital Controls”, όπου όλη η αγορά λειτουργούσε σε καθεστώς πανικού, η EXALCO έμεινε πιστή στις δεσμεύσεις και τις συμφωνίες με τους εκάστοτε συνεργάτες και συνέχισε να τους εξυπηρετεί με την ίδια συνέπεια και στρατηγική.
Όλα τα παραπάνω είχαν κάποιο σημαντικό κόστος που απορροφήθηκε από την εταιρεία. Φαίνεται όμως ότι η EXALCO τον τελευταίο καιρό εξαργυρώνει τη συγκροτημένη πολιτική της, αυξάνοντας μερίδια αγοράς. Το μέλλον, το βλέπουμε αισιόδοξα, έχουμε σχεδιάσει νέες μεγάλες επενδύσεις για την επόμενη χρονιά και η εταιρεία θα κλείσει τη χρονιά που διανύουμε με ποσοτικό ρεκόρ πωλήσεων (τονάζ).
Επίσης θα ήθελα να σημειώσω ότι η EXALCO δεν ανακάλυψε τις εξαγωγές μέσα στην κρίση, ήταν πάντοτε εξωστρεφής και όλα τα χρόνια το 50% των πωλήσεών της, προέρχονταν από αγορές του εξωτερικού. Το άνοιγμα νέων αγορών βοήθησε την εταιρεία σε αυτή τη δύσκολη περίοδο να πραγματοποιεί το 70% των πωλήσεων στο εξωτερικό.
- Ποια είναι η πρόβλεψή σας για την ελληνική αγορά σε βραχυπρόθεσμο και μεσομακροπρόθεσμο επίπεδο;
Φαίνεται πλέον ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε φάση σταθεροποίησης, ωστόσο εξακολουθεί να υπάρχει αβεβαιότητα. Πιο απλά θεωρώ ότι η χώρα μας «έχει πιάσει πάτο» και από εδώ και στο εξής εμφανίζονται σημάδια ανάκαμψης, χωρίς όμως θεαματικά αποτελέσματα.
Ο κλάδος μας έχει κυριολεκτικά ισοπεδωθεί, έχοντας απολέσει το 75% των πωλήσεων, αφού από τους 100.000 τόνους του 2008, έχουμε κατρακυλήσει στους 25.000 – 27.000. Έτσι το να μιλάμε σήμερα για αύξηση 8%-10% ετησίως, σαφώς εκπέμπει κάποια αισιοδοξία, αλλά έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε ακόμη.
Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο αισιοδοξούμε σε ανάκαμψη του κλάδου, η οποία μπορεί να προέλθει από το πρόγραμμα “Εξοικονομώ κατ’ οίκον”, καθώς και από τις συνεχιζόμενες τουριστικές επενδύσεις (είτε με νέες μονάδες, είτε με ανακαινίσεις). Το σίγουρο είναι ότι εκατομμύρια κουφώματα στη χώρα μας πρέπει να αντικατασταθούν και αυτό μελλοντικά δημιουργεί ισχυρές προϋποθέσεις για ανάκαμψη του κλάδου μας.
Παρόλη την κρίση και κόντρα στο ρεύμα της αγοράς, η EXALCO συνέχισε να επενδύει στην ενδυνάμωση του δικτύου της στην ελληνική αγορά, με νέες συνεργασίες και εμπορικά καταστήματα, καλύπτοντας όλη την ελληνική επικράτεια και βελτιώνοντας το επίπεδο εξυπηρέτησης και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους συνεργάτες.
- Το δεύτερο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» είναι προ των πυλών. Πόσο έτοιμη είναι η EXALCO και το δίκτυο συνεργατών της για να ανταπεξέλθει στην αναμενόμενη αυξημένη κινητικότητα στην αντικατάσταση κουφωμάτων;
Η EXALCO, όπως και οι πιο πολλές εταιρείες του κλάδου, είναι έτοιμη εδώ και καιρό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον». Η εταιρεία μας παράγει και πουλάει 120 τόνους προφίλ ημερησίως, επομένως υπάρχει η κατάλληλη υποδομή και τεχνογνωσία να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του προγράμματος.
Όπως προανέφερα, η ενδυνάμωση του εμπορικού μας δικτύου και η συνεργασία με πιστοποιημένους κατασκευαστές, δημιουργεί κατάλληλες συνθήκες εξυπηρέτησης του έλληνα καταναλωτή που θέλει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα από κάθε περιοχή της ελληνικής επικράτειας.
Η EXALCO έχει επενδύσει στην έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων και τεχνολογιών με γνώμονα το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον», προσφέροντας ενεργειακές αποδόσεις υψηλότερες από τις προδιαγραφές του προγράμματος, σε πολύ προσιτές τιμές, δημιουργώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους συνεργάτες μας.
- Κατά την γνώμη σας πως βλέπετε να επηρεάζει τον κλάδο αλουμινίου και γενικότερα τον κλάδο των κατασκευών το νέο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον»;
Κατά τη γνώμη μου το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον» μέχρι σήμερα έχει επηρεάσει τον κλάδο μας αρνητικά. Τους τελευταίους 20 μήνες όλα τα μέσα επικοινωνίας αναφέρονται στο νέο πρόγραμμα, χωρίς να υφίσταται ουσιαστικά πρόγραμμα.
Φυσικά για μία ακόμη φορά αναδεικνύεται η έλλειψη οργάνωσης της πολιτείας μας, αφού χρησιμοποιήθηκε ένα μελλοντικό πρόγραμμα για λόγους προβολής και δημοσιότητας, αδιαφορώντας για τις παρενέργειες και τις αρνητικές επιπτώσεις που δημιούργησαν στον κλάδο μας.
Τον τελευταίο χρόνο όλοι περιμένουν το πρόγραμμα, αναβάλλοντας την αγορά και προμήθεια κουφωμάτων, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αγορά. Όταν ανακοινώνεται ένα πρόγραμμα, θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες από την επόμενη μέρα να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους, όπως αυτό συμβαίνει σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες του κόσμου.
Παρόλα αυτά, το πρόγραμμα πλέον έχει πάρει το δρόμο του, είναι σε φάση υλοποίησης και θεωρώ ότι την επόμενη τριετία θα βελτιώσει τις επιδόσεις της ελληνικής αγοράς και θα συμβάλλει καθοριστικά στη συνολική ανάκαμψη του κλάδου μας, που τόσο έχει ταλαιπωρηθεί τα τελευταία χρόνια.
Το άρθρο αποτελεί αναδημοσίευση από το τεύχος Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2017 του “Aluminium Magazine”.