Ο ελληνικός κλάδος διέλασης απαντά στην κρίση με αυξημένες εξαγωγές
Μια μικρή «γεύση» για τον τρέχοντα προσανατολισμό των ελληνικών εταιρειών διέλασης, οι οποίες στρέφονται (και αναγκαστικά πλέον) ολοένα και περισσότερο στις ξένες αγορές, έχοντας τη λέξη «εξωστρέφεια» ως προμετωπίδα στο στρατηγικό τους πλάνο.
Οι εξαγωγές παρουσιάζονται στην παρούσα φάση ως το αποκλειστικό σχεδόν στήριγμα για την επιβίωση του ελληνικού κλάδου διέλασης αλουμινίου, με δεδομένη την κατακόρυφη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, η οποία ως γνωστόν αποτελεί τον βασικό τροφοδότη του κλάδου σε εγχώριο επίπεδο. Σήμερα, τα ελληνικά προϊόντα των υποκλάδων διέλασης και έλασης εξάγονται τόσο ως επώνυμα προϊόντα για αρχιτεκτονικές, κυρίως, εφαρμογές όσο και ως ειδικά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας σε κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες της Βόρειας Ευρώπης αλλά και σε πρωτοπόρες ναυπηγικές βιομηχανίες παγκοσμίως, καλύπτοντας ακόμη και τις πιο υψηλές προδιαγραφές σε θέματα ασφαλείας και ποιότητας.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), το αλουμίνιο και είδη καθορισμένης μορφής από αλουμίνιο αναδεικνύονται σε βασικούς πρωταγωνιστές της επιτυχίας του ελληνικού εξαγωγικού εμπορίου για το έτος 2016 (αύξηση των εξαγωγών της τάξης του 1,2%, ή αλλιώς κατά 225,5 εκατ. ευρώ, στα 18,59 δισ. ευρώ το 2016 από 18,36 δισ. ευρώ το 2015, επίδοση που αποτελεί νέο ιστορικό ρεκόρ, πάντα σε τρέχουσες τιμές), καταλαμβάνοντας την προνομιούχο τρίτη θέση μεταξύ των κορυφαίων εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας μας.
Ο ελληνικός κλάδος αλουμινίου απασχολεί αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, περίπου 30.000 άμεσα ή έμμεσα εργαζόμενους, ενώ στους κόλπους του λειτουργούν περίπου 6.000 μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Αν μη τι άλλο, αποδεικνύεται πως είναι ένας καίριας σημασίας τομέας της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος επιβάλλεται να διασωθεί και φυσικά γνωρίζει πολύ καλά ο ίδιος πώς να αυτοπροστατευθεί και αναπτυχθεί ακόμη και υπό αντίξοες συνθήκες.
ALUMIL: Στο 90% επί του συνολικού όγκου πωλήσεων οι εξαγωγές
Συνεχίζοντας με τον ίδιο εντατικό ρυθμό, όπως το 2015, τη διεθνή της επέκταση, η ALUMIL πέτυχε και για το 2016 ένα υψηλότατο ποσοστό απορρόφησης των προϊόντων της από τις αγορές του εξωτερικού, το οποίο ανήλθε ποσοστιαίως στο 90% του τζίρου της, με τη μεγαλύτερη βελτίωση να προέρχεται από τις αγορές της δυτικής Ευρώπης, όπου ο συνολικός όγκος των πωλήσεων αρχιτεκτονικών συστημάτων αλουμινίου σημείωσε αύξηση της τάξης του 22%.
Παράλληλα, ο κύκλος εργασιών τόσο σε επίπεδο ομίλου όσο και μητρικής εταιρείας κινήθηκε ανοδικά, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγω στην αύξηση των ποσοτήτων πώλησης προφίλ αλουμινίου συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος ALUMIL παρουσίασε κατά το περασμένο έτος κύκλο εργασιών ύψους 202 εκατ. ευρώ έναντι 191 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ σημαντική πρόοδος επιτεύχθηκε τόσο στα λειτουργικά (EBITDA) όσο και τα καθαρά κέρδη. Το EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) ανήλθε το 2016 στα 15 εκατ. ευρώ, από 8,5 εκατ. ευρώ το 2015, και τα καθαρά κέρδη στα 100 χιλ. ευρώ, σε σχέση με τα 7,5 εκατ. ευρώ ζημίες που καταγράφηκαν στον ισολογισμό της χρήσης του 2015.
Να σημειωθεί πως τα καθαρά κέρδη του ομίλου για το 2016 θα είχαν διαμορφωθεί στα 4,5 εκατ. ευρώ, εάν δεν είχαν υπάρξει αυξημένες προβλέψεις για επισφάλειες. Επίσης, διατηρώντας σταθερά και με συνέπεια τη στρατηγική εξωστρέφειας στον πυρήνα της εταιρικής της φιλοσοφίας, η ALUMIL ενισχύει την εμπορική της παρουσία σε Μέση Ανατολή, Αφρική, Ασία, Αμερική και Αυστραλία, με σκοπό την ενίσχυση των μεριδίων αγοράς.
EXALCO: Σταθερή η εξαγωγική δραστηριότητα και κατά το 2016
Η βιομηχανία διέλασης EXALCO συνέχισε και κατά το 2016 τη σταθερή εξαγωγική της δραστηριότητα, σημειώνοντας παράλληλα αύξηση των πωλήσεών της, που ξεπέρασε το 5%, τόσο στην ελληνική αγορά όσο και τις εξαγωγές. Πιο αναλυτικά, ο κύκλος εργασιών της έφθασε τα 75,53 εκατ. ευρώ, έναντι 71,72 εκατ. ευρώ το 2015, με το 74% των πωλήσεων να κατευθύνεται σε εξαγωγές, μια γνώριμη «συνήθεια» της εταιρείας, που αφορά τα 2/3 της παραγωγής της σταθερά κατά την τελευταία πενταετία. Οι κύριες χώρες εξαγωγών κατά τη χρονιά που πέρασε ήταν η Γερμανία, η Ολλανδία, η Γαλλία, το Ισραήλ, η Ρουμανία, η Αυστρία, η Βουλγαρία, οι ΗΠΑ και το Κατάρ.
Η EXALCO, από τις παλαιότερες και ιστορικότερες βιομηχανίες του κλάδου, εδώ και 40 χρόνια, από την ίδρυσή της, έχει επικεντρωθεί στην κάλυψη των αναγκών της εγχώριας αγοράς. Παρόλ’ αυτά, η υψηλή ποιότητα των προϊόντων της και η διαχρονική ανάπτυξή της έχουν οδηγήσει σε μια αυξημένη εξαγωγική δραστηριότητα. Σήμερα, οι εξαγωγές της κατευθύνονται και στις πέντε ηπείρους, κάτι που της έχει επιτρέψει να μετριάσει τις δυσμενείς επιπτώσεις της συνεχιζόμενης κρίσης, αλλά και να βλέπει το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία.
ELVIAL: 20% πάνω οι πωλήσεις το 2016, στο 70% του τζίρου οι εξαγωγές
Με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, κοντά στο 20%, έκλεισε το 2016 η βιομηχανία διέλασης ELVIAL ΑΕ, παίρνοντας σημαντική ώθηση από την επετυχημένη διείσδυσή της στην ευρωπαϊκή αγορά και τα νέα καινοτόμα προϊόντα που έχει λανσάρει. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η ELVIAL έκλεισε το 2016 με κύκλο εργασιών περίπου στα 55 εκατ. ευρώ, έναντι 46,3 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ τα καθαρά προ φόρων κέρδη υπολογίζονται στα 5 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι το ποσοστό των εξαγωγών της άγγιξε το 70% του τζίρου, έναντι ποσοστού 28% που ήταν το 2010, 48% το 2014 και 56% το 2015, καταφέρνοντας έτσι να περάσει αλώβητη από τη συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς.
Όπως υποστηρίζεται από την εταιρεία, η πετυχημένη πορεία της οφείλεται στο γεγονός ότι κατάφερε να κερδίσει το στοίχημα της παρουσίας της στις απαιτητικές αγορές της κεντρικής Ευρώπης, όπου πρώτο ζητούμενο είναι η ποιότητα. Πλέον, οι μεγαλύτεροι πελάτες της βορειοελλαδικής βιομηχανίας βρίσκονται στη Γερμανία και τη Γαλλία, ακολούθως σε Ολλανδία, Ελβετία, Βέλγιο και Αυστρία, ενώ πολύ ικανοποιητικά είναι τα μηνύματα από το «άνοιγμα» που έχει επιχειρήσει φέτος στις αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, της Σκανδιναβίας και πρόσφατα στη Μέση Ανατολή.
ALUMINCO: Ξεπέρασαν το 50% οι εξαγωγές της, αυξήθηκαν και οι πωλήσεις
Στα 27,4 εκατ. ευρώ έφθασαν οι πωλήσεις της ALUMINCO κατά το 2016, έναντι 24,5 εκατ. ευρώ το 2015, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξης του 11%, που οφείλεται βασικά στην αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας της εταιρείας, η οποία ξεπέρασε το 50% του συνολικού τζίρου. Αυτό είναι το επιστέγασμα της συνεχούς προσπάθειάς της την τελευταία πενταετία να αναπτυχθεί με τα επώνυμα προϊόντα της σε σημαντικές αγορές του εξωτερικού. Η εταιρεία είχε συνεχή παρουσία σε κορυφαίες διεθνείς εκθέσεις, ξεπερνώντας ακόμα και τα ευρωπαϊκά σύνορα, καθώς συμμετείχε σε εκθέσεις στο Ντουμπάι και το Λας Βέγκας.
Σήμερα, η ALUMINCO είναι παρούσα μέσω του δικτύου της σε πάνω από 60 χώρες, συνεχίζοντας τις προσπάθειες ανάπτυξής του, με κύριους στόχους τις αγορές των ΗΠΑ, της ΒΔ Ευρώπης αλλά και της υποσαχάριας Αφρικής. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς αυτόν το στόχο. Τρέχοντας δε ένα τετραετές πλάνο ενεργειών και επενδύσεων, έχει ορίσει ως στόχο, μαζί με την παράλληλη ανάπτυξη των εγχώριων πωλήσεων, μια αναλογία πωλήσεων εξωτερικού και Ελλάδας της τάξης του 70-30% μέχρι το 2019.
Με συνεχείς επενδυτικές κινήσεις η εταιρεία έχει «θωρακιστεί» παραγωγικά και τεχνολογικά. Τη διετία 2014-2015, με επενδύσεις ύψους 4,7 εκατ. ευρώ, αναβαθμίστηκαν οι παραγωγικές της δυνατότητες, οι οποίες είχαν φθάσει σε οριακό σημείο σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας και μηχανοργάνωσης.
Για την τρέχουσα περίοδο έχει προετοιμάσει άλλο ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, που θα μεγιστοποιήσει τις υφιστάμενες αποδόσεις, αλλά και θα αποδείξει τη συνέπειά της προς την επίτευξη των στόχων της.
EUROPA: Ανάπτυξη με μοχλό την εξωστρέφεια και το 2016
Με 40 και πλέον έτη επιτυχημένης επιχειρηματικής πορείας στον κλάδο της διέλασης, η EUROPA PROFIL ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ ΑΒΕ έχει καταφέρει αυτή τη στιγμή να υλοποιήσει τον βασικό στρατηγικό της στόχο, ο οποίος εξαρχής ήταν να καταστεί μία από τις μεγαλύτερες και πιο αναγνωρισμένες εταιρείες του χώρου στην Ελλάδα, με παράλληλη δυναμική παρουσία στις αγορές του εξωτερικού.
Βασικά χαρακτηριστικά της σημερινής EUROPA είναι η σταθερότητα και η αναπτυξιακή δυναμική της. Τα εν λόγω χαρακτηριστικά σε συνδυασμό με την υψηλή ποιότητα των προϊόντων της είναι που τη βοηθούν να αναπτύσσεται διαρκώς, πραγματοποιώντας σημαντικά επενδυτικά «ανοίγματα» και στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια. Η εξωστρέφεια της EUROPA ενισχύεται τόσο μέσω συνεχών βελτιώσεων στα υπάρχοντα προϊόντα όσο και μέσω της ανάπτυξης νέων και καινοτόμων προϊόντων.
Ο κύκλος εργασιών της EUROPA για το 2016 σημείωσε αύξηση σε σχέση με το 2015. Η εξαγωγική δραστηριότητα συνέβαλε καθοριστικά σε αυτό, καθώς οι πωλήσεις προς το εξωτερικό σχεδόν διπλασιάστηκαν το αντίστοιχο διάστημα, ξεπερνώντας το 1/4 του συνολικού κύκλου εργασιών.
Η εταιρεία, ατενίζοντας με αισιοδοξία το μέλλον, και με όπλο το ισχυρότατο «brand» που διαθέτει αλλά και την εξωστρεφή κουλτούρα της, ενισχύει τη διεθνή παρουσία της και το 2017. Είναι παραγωγικά έτοιμη να ανταποκριθεί στις ανάγκες της δυναμικής ανάπτυξης, που προκύπτει από τη συνεχή αύξηση της εξαγωγικής της δραστηριότητας, μέσω των συνολικών επενδύσεών της όλα τα προηγούμενα χρόνια.