Κ. Διαμαντής: «Στόχος του ΣΕΚΑ η θωράκιση του σύγχρονου επιχειρηματία κατασκευαστή»
Ο πρόεδρος του ΣΕΚΑ, σε συνέντευξή του στο περιοδικό Aluminium Magazine, μιλά για τα νέα του καθήκοντα στο «τιμόνι» του συνδέσμου, το σχέδιο της επόμενης μέρας και τις τρέχουσες εξελίξεις στην αγορά κουφωμάτων
Οι αρχαιρεσίες του περασμένου Μαΐου στον Σύνδεσμο Ελλήνων Κατασκευαστών Αλουμινίου ανέδειξαν στη θέση του προέδρου τον Κωνσταντίνο Διαμαντή, έναν άνθρωπο δυναμικό, δραστήριο, φιλόδοξο και βαθύ γνώστη του αλουμινίου και των εφαρμογών του. Όντας και ο ίδιος επιχειρηματίας –ιδιοκτήτης εταιρείας που δραστηριοποιείται στο χώρο της κατασκευής και τοποθέτησης κουφωμάτων αλουμινίου– αλλά και με πολύτιμο εμπειρικό εργαλείο την πρότερη θητεία του στον ΣΕΚΑ, στο πόστο του γενικού γραμματέα, όπου είχε υπ’ ευθύνη του, μεταξύ άλλων, και την παρακολούθηση τρεχόντων χρηματοδοτικών προγραμμάτων που αφορούσαν τον κλάδο (ιδίως το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον»), φαίνεται να διαθέτει όλα εκείνα τα εχέγγυα προκειμένου να ηγηθεί της προσπάθειας του ΣΕΚΑ να μπει σε μια νέα εποχή. Πρόκειται, ουσιαστικά, για έναν «άνθρωπο της αγοράς», με την ικανότητα να αφουγκράζεται τα άγχη, τα προβλήματα και τις ανησυχίες του κάθε επαγγελματία κατασκευαστή, να συνθέτει δεδομένα και να παράγει λύσεις. Ο Κ. Διαμαντής «ανοίγει τα χαρτιά του» στο Aluminium Magazine και παρουσιάζει τις προκλήσεις στις οποίες οφείλει να ανταποκριθεί ο ΣΕΚΑ, το σχέδιο δράσης αλλά και το όραμά του για το σύνδεσμο.
- Καταρχάς, θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια για την εκλογή σας στην ηγεσία του σημαντικού αυτού συλλογικού φορέα εκπροσώπησης των ελλήνων κατασκευαστών αλουμινίου. Πώς αισθάνεστε έχοντας αναλάβει το πόστο υψηλής ευθύνης του προέδρου του ΣΕΚΑ;
Αρχικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους συναδέλφους, που με τίμησαν με την ψήφο τους. Αισθάνομαι ιδιαίτερα υπερήφανος, γιατί ηγούμαι ενός συνδέσμου που έχει καταγράψει μέχρι σήμερα πρωτοποριακές επιτυχίες στον κλάδο του αλουμινίου (ΣΕΚΑ Q SYSTEM – IΝΚΑΛ). Έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των κατασκευαστών αλουμινίου ως ο σύνδεσμος που δημιουργήθηκε για να ενώσει τη φωνή των ελλήνων κατασκευαστών, σε όποιο σημείο της Ελλάδας και αν βρίσκονται, για άμεση και έγκυρη ενημέρωση, ανταλλαγή απόψεων και προώθηση της ποιοτικής κατασκευής, που συμβάλλει στην εξέλιξη του κλάδου. Όμως, για να φτάσουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα τέθηκαν σοβαρές βάσεις από τους προηγούμενους προέδρους. Ελήφθησαν σωστές αποφάσεις και έγιναν πολύ καλές επιλογές. Όπως αντιλαμβάνεστε, αισθάνομαι μεγάλη ευθύνη και βάρος.
Προσωπικά, πιστεύω ότι για να θέλει κάποιος να συμμετέχει σε έναν σύνδεσμο όπως ο ΣΕΚΑ είναι απαραίτητο να έχει μέσα του την ανάγκη της προσφοράς. Μέσα από την προσφορά ανακαλύπτεις την ηθική ικανοποίηση, αξιοποιείς τον ελεύθερο χρόνο επ’ ωφελεία σου και προς όφελος των συνανθρώπων σου, αναπτύσσεις το πνεύμα της αλληλοβοηθείας, προωθείς τα προβλήματα του κλάδου. Για να προκύψει το αποτέλεσμα χρειάζεται κατάθεση ψυχής. Ενωμένοι μπορούμε να καταφέρουμε τόσα πολλά όσα δεν χωρά ο νους μας.
- Η επόμενη μέρα του ΣΕΚΑ τι περιλαμβάνει σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού, επιδιώξεων, στόχων, κ.ο.κ.; Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες που έχει ορίσει η νέα διοίκηση του συνδέσμου;
Αυτή η διετία κάνει «focus» στον σύγχρονο επιχειρηματία κατασκευαστή και τη «θωράκισή» του. Αυτήν που θα τον κάνει άτρωτο απέναντι στα βέλη που καθημερινά δέχεται από την πολιτεία, το τραπεζικό σύστημα, τον αθέμιτο ανταγωνισμό, τους προμηθευτές και την κοινωνία με την φτωχοποίηση που της έχει επιβληθεί. Μια μίνι ακαδημία θα δημιουργηθεί από τον ΣΕΚΑ, που θα εκπαιδεύει-επιμορφώνει τα μέλη του, και όχι μόνο, με ένα σύνολο γνώσεων πάνω σε θέματα όπως: Marketing, Εξωστρέφεια, Επικοινωνία και διαχείριση προβλημάτων, αντιρρήσεων και διαπραγματεύσεων με δημόσιες υπηρεσίες, τραπεζικό σύστημα, πελάτες, προμηθευτές και φορολογικό και ασφαλιστικό σύστημα.
Οι συνέργειες είναι, επίσης, θέμα πρώτιστης σημασίας για τον ΣΕΚΑ. Θα δημιουργήσουμε την υποδομή και θα προωθήσουμε με όλα τα μέσα που διαθέτουμε τη δημιουργία ισχυρών σχημάτων –η ισχύς εν τη ενώσει– που θα μπορούν να ανταποκριθούν επάξια στις απαιτήσεις των μεγάλων έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με άριστη ποιότητα προϊόντων, συνέπεια στους χρόνους παράδοσης, εξειδικευμένες κατασκευές, με ελκυστική τιμολογιακή πολιτική.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος κατασκευαστής αλουμινίου και οι προτάσεις που θα οδηγήσουν στη λύση τους είναι αντικείμενο μελέτης αυτήν τη στιγμή για τον ΣΕΚΑ. Γνωρίζουμε πολύ καλά, και ο χρόνος μας έχει επιβεβαιώσει, ότι η λύση στα προβλήματά μας θα προκύψει εξ ιδίων. Πρέπει να πάρουμε το μέλλον του κλάδου στα χέρια μας. Θα καινοτομήσουμε, θα αναπτύξουμε τη συναδελφικότητα, θα διεκδικήσουμε δυναμικά τα δικαιώματά μας. Τα αρμόδια υπουργεία θα μας βρίσκουν συνεχώς μπροστά τους έως ότου θεσπιστούν αντικειμενικά κριτήρια ποιότητας και προδιαγραφών, με τον απαράβατο όρο να τηρούνται από όλους. Θα αγωνιστούμε σκληρά για να εκλείψουν τα φαινόμενα του παρεμπορίου, της «μαύρης» εργασίας και των εισαγομένων κουφωμάτων, που μαστίζουν τον κλάδο μας. Θα επιμείνουμε μέχρι να αποδώσουν οι προσπάθειες παρέμβασής μας στο σχεδιασμό των προγραμμάτων (όπως το νέο «Εξοικονομώ» και άλλα προγράμματα, που θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ 2014-2020), τα οποία αφορούν τον κλάδο μας.
Στις συναντήσεις με περιφερειάρχες και δημάρχους ανά την Ελλάδα διαπιστώθηκε η έλλειψη τεχνογνωσίας (στον τομέα των ενεργειακών αναβαθμίσεων) από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες των δήμων της περιφέρειας, αναφορικά με τους ελέγχους για την ορθή ενεργειακή πιστοποίηση των κτηρίων, και ο ΣΕΚΑ προσφέρθηκε να ετοιμάσει και να τους παραδώσει τεχνικό φάκελο με όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία, ώστε να χρησιμοποιηθεί ως Οδηγός Ορθής Ενεργειακής Πιστοποίησης.
Η σωστή πληροφόρηση του ιδιώτη καταναλωτή αποτελεί, επίσης, ένα μεγάλο «αγκάθι». Πρέπει να καλύψουμε το κενό πληροφόρησης και να γίνει κοινή αντίληψη και παραδοχή η εφαρμογή ποιοτικών κριτηρίων για υψηλής απόδοσης υπηρεσίες, όπως αυτές που παρέχουν οι πιστοποιημένοι κατασκευαστές αλουμινίου, ξεκινώντας από τον καταναλωτή και φτάνοντας στους υψηλά ιστάμενους των αρμοδίων κρατικών υπηρεσιών. Να γίνουν κτήμα όλων τα οφέλη που προκύπτουν με την αντικατάσταση των παλαιών κουφωμάτων με νέα ενεργειακά κουφώματα. Να γίνουν κτήμα όλων τα οφέλη της αντικατάστασης με αλουμίνιο έναντι άλλων υλικών.
Τελευταίο αλλά όχι έσχατο, η ευαισθητοποίηση των μελών μας στην ανάπτυξη κοινωνικής υπευθυνότητας. Γιατί οι επιχειρήσεις δεν κρίνονται μόνο βάσει των οικονομικών τους αποτελεσμάτων και της ποιότητας των προϊόντων τους αλλά και βάσει της προσφοράς τους στο κοινωνικό σύνολο. Ο ΣΕΚΑ έχει εντάξει πολύ δυναμικά τις δράσεις κοινωνικού περιεχομένου στο πρόγραμμα των δράσεών του και ευελπιστεί να διαδώσει το μήνυμα της προσφοράς από άνθρωπο προς άνθρωπο σε όλες τις επιχειρήσεις μέλη του.
Αυτοί είναι οι βασικοί μας στόχοι για τη διετία 2016-2018. Ετοιμάζονται ακόμη πάρα πολλά και καινοτόμα project, που θα ανακοινώνονται σταδιακά μόλις ολοκληρώνεται η επεξεργασία τους.
- Έχετε κάποια εικόνα από την πρόοδο των εργασιών των προπαρασκευαστικών ομάδων δράσης του 13ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Αλουμίνιο και Κατασκευές»;
Όπως ήδη γνωρίζετε, η Επιτροπή του 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Αλουμίνιο & Κατασκευές», που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2015 στην Κατερίνη υπό την αιγίδα του ΣΕΚΑ και με την οργανωτική ευθύνη της ENERGY LINE, συνέχισε το δυναμικό της έργο, λαμβάνοντας σημαντικές πρωτοβουλίες, με σκοπό την υλοποίηση του ψηφίσματος του συνεδρίου. Προχώρησε, λοιπόν, στη συγκρότηση τριών ομάδων επικοινωνίας:
- Για την της ανάπτυξη της ενεργειακής κουλτούρας και την επικοινωνία με την αγορά
- Για τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιά σε έρευνες και σεμινάρια
- Για την ανάπτυξη εργαστηρίου εξωστρέφειας, συγκέντρωση εμπειρίας και επικοινωνία προς τους ενδιαφερόμενους
Και τα τρία θέματα ήδη προχωρούν δυναμικά.
- Πρόσφατα, ανακοινώθηκε η επανέναρξη του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», με χιλιάδες νοικοκυριά και επαγγελματίες κατασκευαστές και τεχνίτες να προσβλέπουν στα θετικά αποτελέσματα της αξιοποίησής του. Ποια είναι η προσωπική σας εκτίμηση για την εξέλιξη αυτή; Θα βοηθήσει στην τόνωση της αγοράς; Θα υπάρξουν εν τέλει τα πολυπόθητα οφέλη;
Η μέχρι τώρα εφαρμογή του προγράμματος δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τους κατασκευαστές. Ο οδηγός εφαρμογής του προγράμματος είχε από την αρχή στηθεί με δαιδαλώδεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι τράπεζες, πλην μίας ενδεχομένως, δεν μπόρεσαν να στήσουν σωστά την εσωτερική τους διαδικασία και τα χρονοδιαγράμματα αποπληρωμής των προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν έφτασαν σε αρκετές περιπτώσεις και τους 12 μήνες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να χρηματοδοτήσουν στην ουσία το πρόγραμμα και να το στηρίξουν με ίδιες δυνάμεις για να ενισχύσουν τις επιχειρήσεις τους. Ο ΣΕΚΑ έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης για την εφαρμογή του προγράμματος. Επίσης, έχουμε συζητήσει οι εμπλεκόμενοι φορείς και έχουμε συμφωνήσει ως κλάδος για ένα σύνολο προτάσεων. Αναμένουμε να τις λάβουν οι υπεύθυνοι σοβαρά υπόψη τους και να τις εντάξουν στο πρόγραμμα. Είναι πολύ σημαντικές προτάσεις και αφορούν την βελτίωση του, έτσι ώστε να γίνει πιο ευέλικτο και αποδοτικό. Όσον αφορά την επανεκκίνηση του, θα πρέπει να γίνει μόνο εφόσον τα αρμόδια υπουργεία είναι έτοιμα να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία του.
- Πώς βλέπετε το μέλλον του κλάδου των κουφωμάτων αλουμινίου στην Ελλάδα; Μπορεί να αντέξει, και για πόσο, τις αναταραχές που επιφέρουν τα μνημόνια και η οικονομική κρίση; Και τέλος, η «σανίδα σωτηρίας» του κλάδου, οι εξαγωγές, θεωρείτε πως αποτελούν πανάκεια για την επιβίωση μιας επιχείρησης που –κατά τα άλλα– λειτουργεί στο πλαίσιο μιας νεκρής εγχώριας αγοράς;
Οι επιχειρήσεις του κλάδου που άντεξαν έως σήμερα θεωρώ ότι έχουν τα βασικά εφόδια να προχωρήσουν σε αυτό το ασαφές περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί μετά την επιβολή των capital control. Oι επιχειρήσεις έχουν πλέον την εμπειρία επτά ετών κρίσης και ύφεσης, η οποία τους έχει διδάξει τρόπους επιβίωσης. Τόσο στη διοίκηση και τη διαχείριση όσο και την παραγωγική διαδικασία τους λειτουργούν σε περιβάλλον ασφάλειας «safe mode». Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα επιβίωσης, όμως αντιθέτως τους στερεί τη δυνατότητα ανάπτυξης και αυτό σε συνδυασμό με τη δραματική κατάσταση που έχει περιέλθει το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας μας δεν προσφέρει μέχρι στιγμής κανέναν ουσιαστικό ορίζοντα.
Για το θέμα των εξαγωγών, στο οποίο αναφέρεστε, προσωπικά πιστεύω πως το ελληνικό κούφωμα από πλευράς ποιότητας και πιστοποιήσεων μπορεί επάξια να έχει μία πολύ καλή θέση σε οποιαδήποτε αγορά του εξωτερικού. Μεγάλο πρόβλημα, όμως, είναι η έλλειψη τεχνογνωσίας εξαγωγών, το μέγεθος και η διάρθρωση του τρόπου λειτουργίας των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου. Έχοντας ήδη εντοπίσει τη σοβαρότητα του θέματος, πραγματοποιήσαμε ήδη εκπαιδευτικό σεμινάριο για την προώθηση προϊόντων αλουμινίου στη διεθνή αγορά, το οποίο συγκέντρωσε μεγάλη συμμετοχή, δηλώνοντας την ανησυχία των επιχειρηματιών του κλάδου. Παράλληλα, λειτουργεί και το εργαστήρι εξωστρέφειας, το οποίο συλλέγει εμπειρίες και πληροφορίες, που θα βοηθήσουν να αναπτυχθεί γνώση, διαδικασίες, στοχευόμενη εκπαίδευση και σωστή προετοιμασία των επιχειρήσεων μελών που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον προς την κατεύθυνση αυτή.
- Όταν έρθει η ώρα του απολογισμού της θητείας σας, τι είναι αυτό που θα θέλετε να έχετε επιτύχει ως πρόεδρος του ΣΕΚΑ; Υπάρχουν κάποια προσωπικά «στοιχήματα» που έχετε βάλει με τον εαυτό σας και τα οποία δύνανται να αποτελέσουν μελλοντικά τη «σφραγίδα» της δράσης και της παρουσίας σας στο σύνδεσμο;
Προσωπικά στοιχήματα σε επίπεδο φορέα δεν θεωρώ ότι πρέπει να μπαίνουν. Εάν η ερώτηση εννοεί τι θα ήθελα να επιτύχει περισσότερο το παρόν διοικητικό σχήμα αυτήν τη διετία, σας αναφέρω ότι μετά τη συγκρότηση σε σώμα –και έχοντας επιλεγεί σε οργανικές θέσεις του ΔΣ το νεότερο σχήμα στην ιστορία του συνδέσμου– θα ήθελα περισσότερο απ’ όλα το συγκεκριμένο ΔΣ να έχει μια πολύ επιτυχημένη θητεία, διότι είναι πραγματικά εξαιρετικά άτομα, διάδοχοι επιχειρήσεων του κλάδου, με γνώσεις, μόρφωση, ιδέες, μεθοδικότητα και θέληση να παράγουν έργο. Έχουμε δεσμευτεί να παρουσιάσουμε τους επόμενους μήνες τη διακήρυξη του συνδέσμου, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε επεξεργασία. Θεωρώ ότι η έναρξη και ολοκλήρωση, βάσει χρονοδιαγράμματος, αυτών που θα ανακοινωθούν θα είναι το μεγαλύτερο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί αυτήν τη διετία.
Δείτε το θέμα όπως ακριβώς δημοσιεύθηκε στο τεύχος Οκτωβρίου του περιοδικού “Aluminium Magazine“.